loading...

بهترین مشاور

مشاوره خانواده : دختر ها و پسرها باید مهارتهایی را آموزش ببیند تابوسیله انها روابط اسان تر و عاشقانه تری راداشته باشند.دکتر طاهری روانشناس تربیتی نکات زیر را در زمینه فراگیری این مهارتها ذکر کرده اند.

tina بازدید : 47 دوشنبه 19 آذر 1397 نظرات (0)

مشاوره خانواده : دختر ها و پسرها باید مهارتهایی را آموزش ببیند تابوسیله انها روابط اسان تر و عاشقانه تری راداشته باشند.دکتر طاهری روانشناس تربیتی نکات زیر را در زمینه فراگیری این مهارتها ذکر کرده اند.

دختر خانم ها و پسرها باید بدانند که آموزش مهارتهای ارتباطی ،خودشناسی و… را قبل از ازدواج حتما باید اموزش ببینند.

درست است که ازدواج بعداز بلوغ اجتماعی و فکری انجام می شود اما برای داشتن یک ازدواج با سرانجام داشتن مهارتهای فوق ضروری است .هر چند که افراد در تمام مراحل به این مهارتها احتیاج دارند اما در مقوله ی ازدواج دارای اهمیت بیشتری است و جوانان باید ارزش بیشتری برای ان قائل شوند.

خودشناسی
مهمترین مهارتی که جوانان قبل از ازدواج باید یاد بگیرند ،مهارت خودشناسی است هر دو طرف قبل از ازدواج باید اخلاقیات،نوع شخصیت و انتظارات خود را در هر زمینه مشخص کنند. خودشناسی به معنای شناخت احساسات، اهداف و برنامه ریزی های زندگی، تفریحات و سرگرمی ها، توانایی ها، ناتوانایی ها، ارزش ها، مسئولیت پذیری ها، فرهنگ و مذهب، ارمان ها، آرزوها و استعدادهاست. به این دلیل اهمیت دارد که هر فرد قبل از ازدواج باید بداند چه هدفی را دنبال میکند و طبق همان هدف زندگی را بهبود بخشد. اگر دختر یا پسری خودش را درست نشناسد، در انتخاب طرف مقابل نمی تواند موفق باشد. برای مثال، اگر پسر یا دختری برای خود مسائل مالی را در زندگی درجه بندی نکرده باشد، نمی داند برای ایده ال همسرش مسائل مالی در درجه اول است یا مسائل دیگر ؛ بنابراین با داشتن خود شناسی فرد می تواند همسر خود را متناسب با نقاط مشترک خود انتخاب کند.

تصمیم گیری
مهارت تصمیم گیری هم از مهارت های مهم قبل از ازدواج است ؛چون انتخاب همسر، از مهم ترین انتخابات هر فردی است. تصمیم گیری و داشتن اراده ای مصمم، یک مهارت است. اگر کسی مهارت تصمیم گیری داشته باشد، تصمیم های متفکرانه ای خواهد گرفت و طبیعتا موفق تر خواهد بود. فرد برای تصمیم گیری متفکرانه باید ۳ حرکت انجام دهد. درحرکت اول، فرد باید برای نظر خود اهمیت قائل شود و به یک برنامه اصولی برسد. به این حرکت ، گام خودخواهانه هم می گویند. درحرکت دوم، فرد باید با عزت نفس قوی، از نظرافراد دیگر به خصوص پدر و مادرش را راجع به تصمیمش بداند. در حرکت سوم هم، فرد باید با تحقیق از نظر دیگران و نظر خود به یک تصمیم درست وعاقلانه برسد و با اراده مصمم،به تصمیم هایش جامه غمل بپوشاند.

ابراز صمیمیت
مهارت ابراز محبت و صمیمییت که از نشانه های بلوغ عاطفی جوان است، باید قبل از ازدواج نشان داده شده باشد و جوان آماده ازدواج، باید اهمیت بالای این موضوع را بداند که از مهم ترین عوامل او برای زندگی عالی ، رسیدن به رشد و عواطف در زندگی است. هستند دخترها و پسرهایی که امکانات مالی و مادی خوبی دارند اما مهارت محبت و عشق ورزی را بلد نیستند،و بعد از مدت زمان کوتاهی قادر به تحمل همسرشان نیستند و نمی توانند نیازهای عاطفی اورا جواب گو باشند، در این صورت زندگی مشترک با طلاق عاطفی روبرو میشود و شکست در این موارد زیاد به چشم میخورد.

ارتباط موثر
یادگیری مهارت های ارتباطی و رسیدن به هماهنگی، رضایت مندی و آرامش بسیار مهم است. قسمتی ازمهارت های ارتباطی در خوب گوش کردن، درست حرف زدن و تجزیه و تحلیل به جااست. دختر و پسر باید با ویژگی رفتارهای جنس مخالف آشنا باشند تا عکس العمل های درست داشته باشند؛ به طور مثال، پسری که می داند، خانم ها باید به صحبت هایشان توجه شود از این موضوع کسل نمی شوند و به بهترین نحو این مساله را هدایت به سوی درست می کنند.

حل اختلاف
بروز اختلاف و تفاوت در افراد، اتفاقی عادی و امری طبیعی است، اما مهم تر از آن، افراد باید توانایی حل این اختلاف نظرها را داشته باشند و توانایی آن را داشته باشند که این اختلافات یا سوءتفاهمات خود با دیگران را به صورت منطقی و دوستانه حل کنند. گوش دادن به صحبت های همسر، سعی در درک وقبول احساسات او و راه حل هایی برای کم کردن ناراحتی مثل شوخی های درست ،جابجایی به موقع موضوع صحبت،سرگرمی،… می تواند در حل اختلاف موثر باشد و دختر و پسر باید در این موارد توانای های خود را نشان دهند.

همدلی و همراهی

همدلی به این معناست که همسر خود و شرایط خاص او را درک می کنیم و باید بدانیم که همدلی به منای تایید رفتارهای او نیست. ضعف در همدلی یعنی شما نصیحت ،ارائه راه کار ،سرکوب، فن مقایسه،بی اهمیت جلوه دادن مسائل و یا بالعکس بزرگ نشان دادن مسائل داشته باشید.شیوه ی درست همدلی یعنی احساسات و هیجانات همسر خود را دیده و به آن توجه کنید. از زاویه دید او به حرف هایش توجه کنید،واحساسات خود را به او منتقل کنید تا با همراه و همدل شوید.

منبع: com.مشاوره-ازواج

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3144
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 117
  • بازدید امروز : 143
  • باردید دیروز : 200
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 454
  • بازدید ماه : 454
  • بازدید سال : 39,254
  • بازدید کلی : 235,771